Tuesday, July 15, 2014

IFTAR JAMAI'E MAHABBAH 2014

TARIKH  : 9 JULAI 2014
TEMPAT : MAHKAMAH RENDAH SYARIAH TELUK INTAN

Bulan Ramadhan adalah bulan mulia yang ditunggu-tunggu oleh seluruh umat Islam di dunia ini. Sebagaimana Rasulullah S.A.W bersabda :


إِذَا دَخَلَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَغُلِّقَتْ أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَسُلْسِلَتْ الشَّيَاطِينُ


Bermaksud: Apabila masuk bulan Ramadhan dibuka pintu-pintu syurga, ditutup  pintu-pintu neraka jahanam dan dibelenggu syaitan-syaitan.

Saban tahun apabila tibanya bulan Ramadhan,  pihak Mahkamah Rendah Syariah Teluk Intan mengadakan majlis berbuka puasa. Pada kali ini, MRS Teluk Intan tampil dengan kelainannya yang tersendiri iaitu dengan menjemput  kakitangan MRS Seri Iskandar dan menggunakan konsep mahabbah dengan pelbagai aktiviti-aktiviti yang menarik bagi memupuk kasih sayang yang erat diantara kakitangan MRS Teluk Intan dan MRS Seri Iskandar. Selain itu, ianya memupuk semangat bekerjasama dan tolong- menolong dalam mencari keredhaan Allah S.W.T.

Majlis bermula pada jam 6 petang sehingga 9 malam. Antara aktiviti yang dijalankan ialah bergotong royong dalam menyediakan juadah berbuka puasa,Tazkirah Ramadhan, Bacaan Tahlil dan lain-lain lagi.

Wajah-wajah ceria menyiapkan juadah berbuka puasa

Sebahagian tetamu Muslimat

Sebahagian tetamu Muslimat 

Sebahagian tetamu Muslimin
Ucapan Alu-Aluan Tuan Mohd Hairuddin

Bacaan Tahlil

Sebahagian kakitangan MRS Seri Iskandar

Jamuan Berbuka Puasa

Selepas menikmati jamuan berbuka puasa dan solat Maghrib berjamaah, majlis diteruskan dengan penyampaian cenderahati kepada bekas pelajar Latihan Industri bagi menghargai jasa dan pengorbanan yang telah disumbangkan kepada MRS Teluk Intan. Terima kasih kami ucapkan dan semoga terus maju dalam hidup.










Alhamdulillah, majlis berlangsung dengan jayanya. Ucapan terima kasih diucapkan kepada Tuan Mohd Hairuddin Nizam bin Kamaruddin, Kakitangan MRS Teluk Intan dan Kakitangan MRS Seri Iskandar serta pelajar-pelajar praktikal kerana bersama-sama menjayakan majlis yang sungguh indah ini. Tidak lupa juga kepada En. Mohd Farhan selaku ketua unit kulinari yang telah menyediakan juadah berbuka puasa yang terbaik untuk santapan tetamu yang hadir.


Warga Kerja MRS Teluk Intan & MRS Seri Iskandar

Pelajar-pelajar Latihan Industri

Semoga Ramadhan kali ini membawa seribu rahmat untuk kita semua dan diberkati oleh Allah S.W.T. Akhir kata, terimalah nukilan ini :

" Pengembaraan tanpa bekalan merupakan tradisi pelarian. Kita bukan pelarian yang terpaksa keluar dari tanah sendiri sebaliknya kita yang suka rela ingin merebut segala keistimewaan yang di janjikan sepanjang Ramadhan "
                                                                              
                                                                         (Pesan Hati Untuk Hati : karya Pahrol Mohamad Juoi)


No comments:

Post a Comment